Lindströmin tulosyksikön johtaja Sami Toljamo kertoo, miksi viime vuonna 175-vuotistaivaltaan juhlinut ja viime vuosikymmeninä kansainvälisesti kasvanut tekstiilialan yritys halusi laajentua myös virtuaalisesti, ja rakentaa Stereoscapen kanssa Dream Room -nimisen virtuaalimaailman.
Mikä on Dream Room?
Kollegani luonnehti Dream Roomia osuvasti sanoilla “Vastuullisuuden virtuaalinen huvipuisto”.
Vierailu Dream Roomissa kannustaa pohtimaan eri aiheita vastuullisuuden näkövinkkelistä ja muuttamaan asiakkaidemme ajattelutapaa kestävämpään suuntaan. Tämä on niin sanottu Dream-vaihe asiakaspolullamme. Jos onnistumme, siirtyvät he asiakaspolulla eteenpäin. Toteutus täydentää hienosti Lindströmin monikanavaista ympäristöä.
Miten Dream Room sai alkunsa?
Projekti sai alkunsa pandemian aikana, jolloin emme päässeet fyysisesti tapaamaan asiakkaitamme. Asiakkaiden lähellä oleminen on kuitenkin ollut Lindströmille aina tärkeää, minkä johdosta aloimme pohtia, miten yhteistyötä voisi jatkaa virtuaalisesti.
Myös ketteryys ja halu kokeilla metaversuminkaltaisia, uusia asioita on aina ollut tärkeää Lindströmille. Vaikka olemme Suomen vanhimpia firmoja, niin meillä on vahva sisäinen startup-kulttuuri.
Piileekö Lindströmin menestyksen salaisuus juuri siinä, että uskaltaa lähteä mukaan uudenlaisiin projekteihin kuten virtuaalimaailmojen kehittämiseen?
Se on yksi tekijä, mutta sen lisäksi tärkeä on myös pitkäntähtäimen vastuullisuuteen perustuva omistustrategia. Sen mukaan Lindström on yhdellä sukupolvella lainassa ja omistajien missio on aina tehdä yrityksestä parempi, kuin mitä se oli aiemmalla sukupolvella. Näin voimme olla ketteriä ja kehittää jatkuvasti uutta.
Kolmas menestystekijä on meidän “co-creation with customers” -filosofia; haemme kasvua panostamalla kaikessa toiminnassamme asiakaskeskeisyyteen. Tästä esimerkkinä ovat asiakkaidemme kanssa pitämämme tulevaisuuspajat, joissa kartoitamme tulevaisuuden ilmiöitä ja trendejä, jotta voimme paremmin ymmärtää, miten tuemme parhaiten heidän liiketoimintansa kasvua.
Asiakkaista puheen ollen, minkälaista palautetta he ovat antaneet Dream Roomista?
Asiakkaat ovat kysyneet suoraan, että onko tämä tosiaan Lindströmin tekemä ja todenneet, että tämä on yksi parhaimpia metaversumitoteutuksia, vaikka sinne ei toistaiseksi pääse edes VR-laseilla.
Olen myös ylpeä siitä, että entiset kollegani teknologiaekosysteemistä, esimerkiksi Nokialta ja Bittiumilta, ovat hämmästelleet miten 175-vuotias Lindström, joka tarjoaa peruspalveluita teollisuudelle ja terveydenhuollolle, on kyennyt toteuttamaan jotain tällaista.
Seitsemän vuotta sitten kun tulin taloon, periaatteena oli ettemme viesti menestysreseptiämme ulospäin tai laita markkinointiin rahaa. Kiristyvässä kilpailutilanteessa meidän täytyy kuitenkin uudistaa brändiämme ja kertoa uusille potentiaalisille työntekijöille, kuinka huikea firma Lindström on. Ilman työntekijöitä ei ole kasvua.
Mikä on Dream Roomista löytyvien Threat, Solution ja Future -huoneiden merkitys?
Näillä kolmella huoneella haluamme sanoa, että kulutamme tällä hetkellä nelinkertaisen määrän maapallon resursseja. Tarkoitus on saada kävijät pohtimaan, että miten voisin toimia vastuullisemmin.
Voimme ajatella maapalloa samalla tavalla kuin mitä omistajat ajattelevat Lindströmistä – Se on nykyisillä sukupolvilla vain hetken lainassa ja meidän kunniatehtävämme on palauttaa se jälkipolville paremmassa hapessa kuin se oli meille luovutettaessa.
Tekstiiliteollisuus on yksi suurimmista saastuttajista maailmassa. Hiilidioksidipäästöt voidaan puolittaa pidentämällä tuotteen elinkaarta: korjaamalla tekstiilejä ja käyttämällä niitä pidempään. Jossain vaiheessa tekstiili palautetaan kuiduksi, kuten kumppanimme Rester tekee. Kuitua voidaan käyttää esimerkiksi uusiin työvaatteisiin tai teollisuuden akustiikkalevyihin. Unelmoimme ikuisesti kiertävistä tekstiileistä, joissa ei tarvita uusia resursseja.
Dream Room ei ole suoraa myyntiä tai markkinointia. Pikemminkin haluamme saada sekä uudet että vanhat asiakkaamme pohtimaan näitä asioita ja viemään heidät pois kertakäyttökulttuurista.
Tämä antaa hienon merkityksen työlleni. Voin ajatella, että olen omalta osaltani leikkisästi pelastamassa maapalloa.
Threat-huone maalaa inhorealistisen kuvan tulevaisuudesta, johon nykyinen ylikuluttaminen johtaa. Ratkaisuhuoneessa kävijälle kerrotaan, minkälaisin keinoin voidaan saavuttaa kestävämpi tulevaisuus. Future puolestaan viestii, miltä tämä parempi tulevaisuus voisi näyttää.
Kerro Design Roomista. Mihin ajatukseen se perustuu?
Neljäs huone “Do-it-yourself” -periaatteelle rakentuva Design-huone viestii siitä, että Lindström tarjoaa maailman ainoana yrityksenä ratkaisua, jossa tekstiilipinnoilla voi vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tämä tapahtuu laittamalla tekstiileihin ja WC-paperien pinnoille värejä, hahmoja ja muotoja riippuen siitä, minkälainen vaikutus asiakkaassa halutaan saada aikaan. Ajatus perustuu neurotieteessä saatuihin tutkimustuloksiin.
Siinä missä Stereoscape on toiminut projektissa interaktiivisten virtuaaliympäristöjen suunnittelun ja rakentamisen asiantuntijana, niin Markus Kivikankaan perustama Steinheide on ollut projektissa mukana vaikuttamisen ammattilaisena. Design Room perustuu Kivikankaan tutkimustuloksiin.
Esimerkiksi hammaslääkäriin vastaanottoa odottaessa odotushuoneessa voi olla saippuannostelijoissa ja rullapyyhetelineissä muotoja, jotka rauhoittavat alitajuisesti ennen kuumottavaa vastaanottoa, mikä on potilaan edun mukaista. Myös vanhuksia hoitavien hoitajien vaatteisiin voisi laittaa asiakkaita rauhoittavia värejä ja muotoja.
Design Roomissa voi mennä itse kokeilemaan, miten eri tekstiilivalinnoilla voi vaikuttaa ihmisten olotilaan, vaikkapa rauhoittavasti tai energisoivasti. Tästä vaikuttamisen mahdollisuudesta olemme todella innoissamme. Tätä ei tehdä vielä missään muualla!
Mikä on Dream Roomissa lentävä Lindsai, ja mistä idea siihen syntyi?
Lindsai on Dream Roomissa kävijän mukana leijuva robotti, jolla on erilaisia emootioita. Se on tekoälyn ilmentymä, jonka merkitys palvelukehityksessämme tulee kasvamaan. Hahmo saa minussa aikaan samanlaisia positiivisia fiiliksiä kuin scifi-hahmo ET 40 vuotta sitten.
Kaikki hyvät ideat ovat hyvän yhteistyön tulosta. Lindsain idea tuli Stereoscapelta sen jälkeen kun olimme haastaneet teitä – tärkeää kumppaniamme – että miten virtuaalimaailmaan voisi tuoda lisää inhimillisyyttä, pelillisyyttä ja hauskuutta.
Kollegani Mika Jousmäki ehdotti, että hahmolle lisättäisiin ilmeitä – ikään kuin hymynkareita viestimään siitä, että vakavasta aiheesta ei vastuullisuuden huvipuistossa tarvitse puhua niin vakavasti.
Heitän vision, että Lindsai tulee lentämään tulevaisuudessa myös muualla Lindströmin monikanavaisessa maailmassa.
Mitä suunnitelmia teillä on Dream Roomin jatkokehityksen suhteen?
Suunnitelmia on oikeastaan niin paljon, että on vaikea valita, mitä lähdetään seuraavaksi toteuttamaan.
Tulevaisuudessa asiakas voi kertoa Lindsaille, esimerkiksi tekstipohjaisesti tai äänen avulla, minkälaisen maton hän tarvitsee, jolloin Lindsai tuo sen näytille. Lindsai siis luo maton yrityksen logon ja brändivärien perusteella, jolloin lopputuloksena syntyy uniikki, tekoälyn suunnittelema matto.
Ehkä virtuaalimaailmasta löytyy tulevaisuudessa myös viides ovi, joka vie vastuullisia työvaatemallistoja esittelevälle catwalkille – toteutetaan siis virtuaalisesti se, mitä suuret muotitalot ovat tehneet jo vuosisatoja.
Olemme tekemässä 3D-mallit Lindströmin kaikista tuotteista. Tämä avaa oven uudenlaisten, pelillisten virtuaalimaailmojen kehittämiseen. Dream Room voi toimia näin ollen hubina erilaisille maailmoille ja uusille seikkailuille, joita voi kokea esimerkiksi avatareina virtuaalilasit päässä.
Kun vastuullisuuden huvipuistoa jatkokehitetään, niin on tärkeää pystyä pitämään lentokorkeus tarpeeksi ylhäällä, eli homma ei saa olla liian vakavaa.
Lisäksi käytettävyyden pitää pysyä helppona – Dream Roomiin pitää päästä tarpeeksi nopeasti ilman rekisteröitymistä, jottei huvipuistosta tule “ankeuspuistoa”.
Millaisena näet tulevaisuuden mahdollisuudet virtuaalisuuden ja metaversumien osalta? Miten ne voivat auttaa yrityksiä viestinnässä?
Metaversumien merkitys tulee olemaan iso, ja virtuaalimaailmoissa tulee käymään yhä enemmän ja enemmän vierailijoita. Meidän on oltava siellä, missä asiakkaamme ovat. Lindströmin kohdalla ne täydentävät yhtiön monikanavaista ympäristöä kuten somea ja verkkokauppaa, ja tukevat asiakaspolun Dream-vaihetta.
Virtuaalimaailmat voivat tukea työnantajaviestintää. Dream Roomin avulla Lindström voi esimerkiksi kertoa tulevaisuuden osaajille, kuinka huikea yritys on kyseessä.
Jos miettii työvaatteiden 3D-malleja, niin mikä olisikaan hienompaa kuin pystyä sovittamaan niiden avulla, miltä uusi keltasininen työvaate näyttää työntekijän päällä.
Mainittakoon, että Lindströmillä on Postin jälkeen Suomen vahvimmat logistiikkatoiminnot. Logistiikassa voidaan hyödyntää lisättyä todellisuutta, jolloin älylaseja päässään pitävä palveluedustaja saa näkökenttäänsä esimerkiksi tiedon, mitkä matot pitää vaihtaa.
Eivätkä käyttömahdollisuudet tähän lopu. Joka tapauksessa Dream Roomilla tulee olemaan keskeinen asema tulevaisuudessa.
Kerro vielä lopuksi, miten Dream roomiin pääsee.
Osoite on www.lindstromgroup.com/dreamroom ja pääset sinne selaimen kautta PC:llä, Macilla ja älylaitteella – ilman rekisteröitymistä.
Otan mielelläni vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia Dream Roomin suhteen, jotta siitä saadaan entistä parempi. Minuun voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, esimerkiksi soittamalla tai lähettämällä viestiä 0405964049.